لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی
  • ۰
  • ۰
استارت خودرو شاید در نگاه نخست تا حد بسیاری ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد. اما همین بخش به ظاهر ساده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

۴ عنصر اصلی

اصولا”برای روشن کردن موتور خودرو به ۴ عنصر اصلی نیاز داریم تا موتور خودرو روشن و مشغول به کار شود؛ که به شرح ذیل هستند:

۱- مخلوط سوخت و هوا

۲- متراکم کردن سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی

۳- جرقه با ولتاژ بالا برای اشتعال و ترکیب سوخت و هوا

۴- حرکت دوار میل لنگ خودرو و نهایتا” حرکت پیستون‌ها درون سیلندر با حداقل دور در حدود ۱۰۰ دور بر دقیقه یا RPM که همان استارت است.

یادی از هندل

در زمان‌های نه چندان دور خودروها این حرکت دوار را بوسیله ابزاری بنام هندل که توسط راننده به سرعت میل لنگ متصل و چرخانده می‌شد، دریافت می‌کردند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت استارت این ابزار از ابزارهای اصلی خودرو حذف و به فراموشی سپرده شد. در حال حاضر خودروها برای روشن شدن موتورشان حرکت دوار را از استارت دریافت می‌کنند.

استارت یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی دوار تبدیل می‌کند. 

وظیفه اصلی استارت

رساندن دور موتور خودرو حداقل ۱۰۰ دور بر دقیقه است. همزمان با چرخاندن سوئیچ انرژی الکتریکی از باتری به استارت منتقل می‌شود. استارت با چرخش خود، موتور را جهت روشن شدن به حرکت در می‌آورد.

اجزاء اصلی استارت

پوسته استارت

پوسته استارت تشکیل شده است از یک استوانه که همان پوسته اصلی است، از جنس فولاد ساخته شده است.

بالشتک‌ها

 چهار عدد بالشتک که از جنس فولاد است. درون پوسته نصب می‌شود که بایستی حوزه مغناطیسی در اطراف آنها ایجاد شود.

سیم پیچ

 یک حلقه سیم پیچ به دور بالشتک‌ها پیچیده می‌شود. هر استارت دارای ۴ حلقه سیم پیچ است. با کمک بالشتک و نیروی الکتریکی، وظیفه ایجاد حوزه مغناطیسی را به عهده دارند.

اتوماتیک

 این قطعه استوانه‌ای کوچک است که بر روی پوسته اصلی در پوش جلویی استارت نصب می‌شود. وظیفه اصلی این قطعه انتقال الکتریسیته به سیم پیچ بالشتک است. همزمان با پیش راندن دنده، استارت توسط دو شاخه دنده است. این پیش راندن باعث درگیری دنده استارت با دنده فلایویل می‌شود.

دنده استارت

 این قطعه بر روی شفت آرمیچر و روی مارپیچ شفت آرمیچر قرار دارد. تنها در یک جهت خلاص و در جهت مخالف درگیر می‌شود. وظیفه این قطعه انتقال نیروی گردشی مکانیکی از آرمیچر به دنده فلایویل و چرخاندن فلایویل است.

آرمیچر

 این قطعه در مرکز شفت خود دارای پره‌های چک است که سیم پیچ در داخل این هسته پیچیده شده و دو سر سیم پیچ به کالکتور متصل به سر شفت وصل است. وظیفه این قطعه ایجاد حوزه مخالف حوزه بالشتک است. در این زمان قطب‌های هم نام همدیگر را می‌رانند و باعث چرخش آرمیچر می‌شود.

زغال استارت

 این قطعه از جنس کربن نرم و ترکیب درصد کمی مس است. وظیفه اصلی این قطعه رساندن الکتریسیته بر سر کالکتور آرمیچر جهت ایجاد حوزه مغناطیسی است.

کلگی استارت

 این قطعه از جنس آلومینیوم خشک ساخته شده است. محل نصب پوسته اصلی اتوماتیک استارت بوده و نگهدارنده شفت آرمیچر است. البته شفت آرمیچر از سمت جلو درون بوشی که بر روی کلگی نصب شده، می‌نشیند.

درپوش انتهای استارت

 این قطعه محل قرارگیری زغال‌های مثبت و منفی است. همچنین نگهدارنده شفت آرمیچر از انتهای آن نیز هست. شفت آرمیچر درون بوشی که روی درپوش انتهایی نصب شده، می‌نشیند.

منبع: اجزاء استارت

  • ۹۸/۱۱/۰۶
  • مصطفی کسعلی

start

استارت

استارت خودرو

خودرو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی