لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی
  • ۰
  • ۰
گردشگری چیست؟ گردشگر کیست؟

بارها از کلمه‌های گردشگر و گردشگری استفاده کرده‌ایم و بارها آنها را شنیده‌ایم؛ این در حالی است که شاید خیلی‌ها به درستی ندانند معنای واقعی این کلمه‌ها چیست.

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، به فردی که به منظور تفریح یا حتی کسب‌و‌کار مدت زمانی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال، به سرزمینی غیر از محل اقامت معمول خود می‌رود و در آنجا اقامت می‌کند، گردشگر می‌گویند. گردشگری یا توریسم هم به مسافرتی اطلاق می‌شود که به منظور تفریح و در اوقات فراغت یا با هدف کسب‌وکار انجام می‌پذیرد.

گردشگران به دلایل مختلفی مقصد سفر خود را تعیین می‌کنند؛ آب و هوای منطقه، فرهنگ، مناطق دیدنی و تاریخی، شرایط اقتصادی و... همگی تعیین‌کننده هستند.

تاریخچه گردشگری

در طول تاریخ همیشه افراد ثروتمند و متمول برای دیدن اماکن دیدنی و شاهکارهای هنری، آموختن زبانی جدید و تجربه کردن فرهنگی متفاوت، همراه با چشیدن طعم غذاهایی تازه به نقاط مختلف دنیا سفر کرده‌اند.

لغت گردشگری(tourism) از ریشه‌ای به معنای گشتن گرفته شده و با راه پیدا کردن به زبان انگلیسی به شکل امروزی تغییر شکل داده است.

طی دهه‌های اخیر نگاه دیگری نیز به گردشگر و گردشگری ایجاد شده است و آن این که گردشگری می‌تواند سبب افزایش درآمد کشورهای مقصد شود. این توجه و دقت و تامل بر این نکته، اهمیتی ویژه به مبحث گردشگری داده است. دلیل ایجاد درآمد از حوزه گردشگری هم مشخص است؛ هنگامی که جهانگردان به شهر و کشوری سفر می‌کنند، باید هزینه‌های سفر مانند محل اقامت، غذا، حمل و نقل، گردش‌ها و خریدهای خود را بپردازند. همان‌طور که مشخص است افراد به‌طور معمول به هر منطقه‌ای که سفر کنند، سوغاتی و کالاهای مخصوص آنجا را خریده و با این کار نیز سبب افزایش درآمد افراد کشور مقصد می‌شوند.

انواع گردشگری

گردشگری انواع و گونه‌های متفاوتی هم دارد. گردشگری درمانی، اکوتوریسم یا بوم گردی، گردشگری مذهبی و زیارتی، گردشگری زمستانی، گردشگری گروهی، گردشگری بازاری، گردشگری ورزشی و گردشگری تفریحی از جمله این موارد هستند.

در کنار این موارد می‌توانیم به انواع دیگر گردشگری اشاره کنیم که امروز رواج بیشتری پیدا کرده است. به عنوان نمونه مسافرت‌های ماجراجویی، کشاورزی و یا مسافرت به مناطق مصیبت‌زده به منظور کمک به افراد آن منطقه، می‌توانند از دیگر انواع سفرها باشند. خوب است بدانید، در سال‌های اخیر گردشگری فضایی هم به این فهرست اضافه شده است؛ تا از این مجرا حس سیری‌ناپذیر بشر برای سفر و کشف ناشناخته‌ها بیشتر درگیر شود.

طی سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر گردشگری در نقاط مختلف جهان بوده‌ایم. برخی از گردشگران شرایط مالی بهتری داشته و در اوقات فراغت خود بیشتر به فکر سفر و مسافرت هستند. علاوه بر این موارد، تغییر زندگی کنونی بشر نیز باعث می‌شود بیشتر به فکر سفر باشند. به همین دلیل در کشورهای گردشگرپذیر، انواع مختلف امکانات و اقامتگاه‌ها از هتل‌های 5 ستاره تا کلبه‌های ساده جنگلی و اتاق‌هایی با بیش از 10 و 20 تخت ساخته شده است تا هر سلیقه‌ای بتواند در آنها آرامش یابد.

همه اینها سبب شده بازار گردشگری رونق بیشتری پیدا کند.

در هر صورت به هر دلیلی که سفر می‌کنیم و به هر کجا که می‌رویم، خوب است بدانیم این سفر، هم برای ما و هم برای میزبانان مفید و سودمند است. بنابراین بهتر است ما هم کمی بیشتر به سفر و مسافرت توجه کرده و اهمیت دهیم.

منبع: جام جم آنلاین

  • ۹۸/۱۰/۰۹
  • مصطفی کسعلی

گردشگری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی