حقیقت ممکن است تلخ باشد اما رمز موفقیت تبلیغات در بازدهی مناسب است و افزایش اثر بخشی و بازدهی با صداقت بسیار سخت است.
بیشتر شرکتها در تبلیغاتی که از خود نشان می دهند از حقههایی استفاده میکنند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. در اینجا ۷حقهای که شرکتها در تبلیغات خود برای جا کردن در دل مردم استفاده میکنند به شما میگوییم:
شما هر روز توسط تعداد زیادی تبلیغات بمباران میشوید.
اینکه روزانه چه مقدار تبلیغات را میبینید، نمیتوان دقیق مطرح کرد ولی محققانی که بازار ۳۰سال گذشته را بررسی کردهاند، میگویند، مردم حداکثر روزانه ۲هزار تبلیغ مشاهده میکنند؛ از تابلوهای تبلیغات تا تلویزیون.
امروزه این آمار به ۵ هزار تبلیغ رسیده است. البته ابن آمار به این معنی نیست که متوجه همه آنها میشویم.
در حالی که بیشتر ما میدانیم تبلیغاتچیها تلاش سختی میکنند تا مردم عادی برای خرید پول خرج کنند. شاید توجه نکردهایم که چگونه و با چه حقههایی ما را به خرید ترغیب میکنند.اگر به این تبلیغات توجه بیشتری کنیم شاید از خریدهایی که ناگهانی و تحت تأثیر تبلیغات انجام میشود، جلوگیری کردهایم.
با در نظر گرفتن این موضوع، ۷حقهای که شرکتها در تبلیغات خود برای جا کردن در دل مردم استفاده میکنند به شما میگوییم:
۱. خوشآیند بودن، طمع و بهره از حس
اکثر تبلیغات در تمرکز بر ۷ حس شیطانی مانند هوس، شکم پرستی، طمع، تنبلی، خشم، حسادت و غرور است.
به نوع تبلیغات شرکتهای خودروسازی توجه کنید؛ به طور مثال: همسایهها به خودرو جدید شما حسادت میکنند(حسادت)، یا بیشتر رستوانها قول غذاهای زیاد با پول کم را میدهند(شکم پرستی).
۲. برانگیختن احساسات
وقتی میبینید برای استفاده یا خرید یک محصول هیجانزده و یا خوشحال هستید، شاید تأثیر تبلیغات این محصول باشد. به گفته مایکل هریس رییس یک شرکت تبلیغاتی که به تاجران کمک میکند: ” مردم دکمه جریحهدار کردن احساسات دارند که این دکمهها عبارتاند از:
امید: تبلیغاتی مانند خوشگلتر شدن، بهتر شدن و لاغر شدن و…
اعتماد: معرفی سخنگوهای مختلف برای معرفی برند “اگر یک شخص نامدار از این محصول استفاده میکند پس حتماً خوب است.” اعتماد و اعتبار تبلیغات را مهمتر جلوه میدهد.
لذت: ما در عصر لذتهای لحظهای قرار داریم. هرچیزی که بتواند زندگی را برای مصرفکننده لذتبخشتر کند، راحتتر به فروش میرسد.
شور: اگر عجله نکنید تمام میشود؛ مطمئن باشید که حتماً دلیلی وجود دارد که تبلیغات شما را به عجله درخرید تشویق میکند. خود به خود مشتری را به سمت خرید میبرد و انگیزه برای خرید و خرید خوب ایجاد میکند.
۳. وقتی بقیهی افراد نیز انجام میدهند
هر کسی در دوران تحصیل دوست داشته بین دوستانش باحال باشد. رایجترین حقه این است که مشتری فکر کند از چیزی جا مانده است.
۴. استفاده از هنرپیشهها و مردم جذاب برای تبلیغ
تا به حال دقت کردهاید که چرا در تبلیغات غذاها یا شکلات و شیرینی از افراد خوشچهره استفاده میکنند؟
به طور مثال در تبلیغات لباس ورزشی از ورزش کار معروف و خوشچهره و خوشهیکل استفاده میکنند تا مردم تحت تأثیر قرار بگیرند و فکر کنند مانند این ورزش کاران لباس به تنشان میآید.
۵.به کار گرفتن تکرار
شاید به نظر اعصاب خردکن باشد ولی همین تکرارهای بیش از حد باعث میشود، تبلیغ در ذهن بیننده بماند.
علاوه بر این هرچقدر تکرار کنید که به این محصول نیاز دارید، به شخص تلقین میشود که به این محصول نیاز دارد.
۶. ارزان بودن
این حداکثر ۱۰ هزار تومان است؛ حتماً خیلی از تبلیغها این مدلی را دیدهایدکه در آن خرید، قیمت ذکر شده است. در حالی که بعد از اینکه محصول را تهیه میکنید باید برای نگهداری یا سایر هزینههای آن پول بدهید.
۷.تبلیغهای خندهدار
هنگامی که مطلبی را میبینید یا میخوانید که ناخودآگاه باعث خنده شما میشود، توجه شما را به خود بیشتر جلب کرده است. شاید مشتری متوجه منظور تبلیغ نشود، یا حتی مقداری هم برای او خنده دار باشد و باعث جلب توجه او شود.