لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی
  • ۰
  • ۰

اصول طراحی سایت حرفه ای

نبایدهای طراحی وب: 11 قابلیت در سایت که می تواند تجربه کاربری تان را نابود کند! همه ما خیلی خوب می دانیم که این روزها تجربه کاربری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این میان ظاهر سایت می تواند معاملات شما را شکل ببخشد یا آن را به طور کلی نابود سازد. اگر سایت کاربر پسند ، به روز و جذابی نداشته باشید مشتریان خیلی سریع پنجره شان را می بندند و به سراغ سایت دیگری می روند.

سایت شما باید بتواند تاثیر عالی بر روی مشتریان بالقوه بگذارد و در عین حال تجربه کاربری رضایت بخش و اسانی برایشان فراهم اورد. سایت های مدرن امروزی قابلیت های زیادی در خود دارند. از عناصر بصری فلش گرفته تا تصاویری که برای کاربران طراحی شده است.

با اینکه استفاده از چنین مواردی اغوا کننده است اما استفاده از برخی از قابلیت های موجود باعث می شود ناوبری سایت دشوارتر از قبل گردد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله 11 قابلیتی که می تواند تجربه کاربری را نابود سازد با هم مرور کنیم.

ویدئوهایی با پخش خودکار:

من می دانم ، شما هم به عنوان یک کاربر اینترنتی این موضوع را می دانید که ویدئوهایی با پخش خودکار چقدر می توانند ازاردهنده باشند. این ها محصول به روزشده پاپ آپ های ازاردهنده هستند. اگر شما فایل ویدئویی جذابی بسازید و به درستی آن را بازاریابی کنید مردم خودشان دست به کار می شوند و دکمه پلی را می فشارند. پس لازم نیست از چنین قابلیتی در سایت بهره ببرید.

نمی توانید کاربری را پیدا کنید که با دیدن این ویدئوهای خودکار خوشحال شود و با خودش بگوید: وای چقدر خوب! این همان چیزی است که دنبالش بودم.

به عنوان یک بازاریاب حتما خوب می دانید که ویدئو یک ابزار بازاریابی قدرتمند است اما شما نمی توانید مشتریان و مشتریان بالقوه تان را مجبور به تماشای آن کنید. بهترین کار این است که یک ویدئوی جذاب بسازید و به درستی آن را در اختیار مخاطبان تان قرار دهید.

پاپ آپ های مزاحم:

استفاده درست از پاپ آپ بسیار مفید است به خصوص زمانی که به بازدیدکنندگان تان اجازه می دهید بدانند گوش شنوای صحبت هایشان هستید و به سوالاتشان پاسخ می دهد. اما اگر در همه صفحات از این پاپ آپ ها استفاده کنید یا در هر اسکرولی آن را در اختیار کاربران تان بگذارید چیزی جز ترک سایت از طرف بازدیدکنندگان نصیب تان نخواهد شد.

در این شرایط بازدیدکننده نا امید می شود و نمی داند چه کار باید بکند. اگر او از طریق گوشی موبایلی به گشت و گذار بپردازد که وضع بدتر هم می شود. پس سعی کنید کاربرد پاپ آپ ها را محدود سازید و به دنبال روش دیگری برای برقراری ارتباط با کاربران بگردید.

اجرای خودکار ویدئو در پس زمینه صفحه اصلی:

چند سال پیش بود که سایت هایی همچون لینکداین تصمیم گرفتند از این روش برای جذب مخاطبانشان استفاده کنند. متاسفانه به خاطر تحولاتی که رخ داده توجه انسان ها به حرکات حاشیه ای بیشتر شده و این ها ازارشان می دهد. همین امر باعث ناراحتی کاربران و مختل کردن حواسشان می شود و آن ها را از call to action تان دور می سازد. این روش را به کار نبرید.

منوهای کشویی:

منوهای کشویی به همراه منوهایی که ناپدید می شوند بدترین انتخاب برای طراحی ناوبری سایت هستند. خیلی از ماها چنین شرایطی را تجربه کرده ایم. روی یکی از منوها کلیک کرده ایم اما نتوانسته ایم به محتوای آن دست پیدا کنیم. بعد از تلاش فراوان نا امید و خسته سایت را ترک کرده ایم. به جای اینکار می توانید منوهای کشویی را در سایدبار سایت تان قرار دهید تا مشتریان همیشه بدانند کجای سایت هستند. اینکار از نا امیدی و نارضایتی کاربران می کهد.

تصاویر بزرگی که به کندی لود می شوند:

توجه بصری در طراحی تجربه کاربری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این میان استفاده از تصاویر جذاب برای داشتن سایتی حرفه ای بسیار مهم خواهد بود. اما نکته مهم ماجرا اینجاست که مطمئن شوید تصاویرتان باعث کند شدن سرعت بارگذاری سایت نمی شوند. شما نمی توانید همیشه از تصاویر بزرگ و با اندازه کامل استفاده کنید. سایتی که سرعت بارگذاری اندکی دارد باعث از دست رفتن بازدیدکننده می شود.

تعاملات شگفت انگیز:

فرض کنید وارد سایتی شده اید و می خواهید مطلبی را بخوانید. شروع به خواندن و اسکرول کردن آن می کنید. ناگهان یک تبلیغ، تصویر گرافیکی، ویدئو یا فرم اشتراک در ایمیل جلوی چشمتان ظاهر می شود. اینکار نه تنها حواس کاربر را پرت می کند بلکه باعث خستگی و ناراحتی او هم می شوند. با اینکه افزایش نرخ تبدیل و تعامل نکته کلیدی و هدف اصلی هر سایتی است اما پرت کردن حواس کاربر با محتوایی که به صورت خودکار نشان داده می شود می تواند تجربه کاربری او را نابود سازد.

فایل های صوتی با پخش خودکار:

بله وجود صوت به همراه هر محتوای ویدئویی یا پاپ آپی می تواند تجربه کاربری وحشتناکی ایجاد کند. فرض کنید سایتی را باز کرده اید و نمی دانید ولوم صدا را روی آخرین درجه اش گذاشته اید. حالا به صورت خودکار صدایی می شنوید. در این شرایط چه احساسی پیدا می کنید؟ 85 درصد از ویدئوهای آنلاینی که دیده می شوند بدون صدا هستند. شما هم باید به طور پیش فرض این صداها را غیر فعال کنید تا بتوانید تجربه کاربری بهتری داشته باشید.

اسکرول مستمر و مداوم:

از به کار بردن اسکرول های مداوم روی سایت پرهیز کنید. این قابلیت در توییتر، اینستاگرام و فیس بوک دیده می شود. در چنین شرایطی وقتی در فیدتان به سمت پایین اسکرول می کنید محتوای جدید در انتهای صفحه به صورت خودکار نمایش داده می شود.

با اینکه وجود چنین قابلیتی در رسانه های اجتماعی خوب است اما در موارد دیگر باعث ترک کاربران از سایت می شود وحواسشان را پرت می کند. در چنین شرایطی کاربر شما به انتهای هیچ صفحه ای نمی رسد یا چیزی که به دنبالش بود را نمی یابد.

قابلیت هایی که تلاش می کنند کاربران را از انجام برخی کارها باز دارند:

برخی از سایت ها هم هستند که به کمک قابلیت هایی مثل دور زدن اسکرول های استانداراد، مسدود کردن قابلیت راست کلیک بر روی سایت یا اصلاح هیستوری مرورگر تلاش می کنند کاربر را از انجام فعالیتی باز دارند. اینکار می تواند تجربه کاربران را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. سایت شما ممکن است منحصر به فر باشد اما مجبور کردن کاربر به انجام کاری که شما می خواهید عایدی جز ترک سایت نخواهد داشت.

پیام های ازاردهنده ربات های گفتگو:

همه ما خیلی خوب می دانیم که چت بات ها یا همان ربات های گفتگو کاربردهای زیادی دارند. اما در کاربرد این ربات ها باید احتیاط کامل رعایت شود. چیزی که به نظر شما به سایت و ناوبری ساده آن کمک می کند می تواند باعث ناراحتی و ازار کاربران شود. ارسال پیام های ازاردهنده از طرف ربات های گفتگو می تواند تجربه کاربری را نابود سازد.

استفاده زیاد از call to action ها:

وقتی سایت شما calls to action زیادی دارد باعث سردرگمی کاربران می شود. در این شرایط مشتریان ممکن است ندانند در گام بعدی باید بر روی چه دکمه ای کلیک کنند. به همین خاطر به جای اینکه به کلیک بر روی دکمه های شما ترغیب شوند، ممکن است خسته شده و سایت را ترک کنند. یکی از نکات کاربردی برای استفاده از این دکمه ها این است که یک calls to action به ازای هر صفحه قابل نمایش داشته باشید. این موضوع بدین معنی است که کاربر می تواند با اسکرول کردن دکمه بعدی را ببیند.

طراحی دسکتاپ محور:

شما نمی توانید صفحات و محتوای زیادی برای هر صفحه ایجاد کنید. وقتی صحبت از طراحی یک سایت حرفه ای به میان می اید، دقت اصلی ترین موضوع خواهد بود. برای بیشتر سایت ها ترافیک حاصل از موبایل از ترافیک دسکتاپی پیشی گرفته است و درصد بازدید از روی گوشی های هوشمند روز به روز در حال افزایش است. پس باید طراحی برای موبایل را هم مدنظر داشته باشید.

استفاده از متن های زیاد:

سایت ها نیازی به پاراگراف های طولانی از متن های مختلف ندارند. سایت فقط یک ابزار است. باید تا جایی که می توانید آن را ساده و کاربردی نگه دارید. از به کار بردن کلمات و عبارات تخصصی خودداری کنید. اجازه دهید کاربران بدانند چه کاری می کنید، چرا باید به شما اهمیت دهند و اگر دنبال اطلاعات بیشتر بودند چه کاری باید بکنند.

منبع: اصول طراحی وب

  • ۹۸/۰۷/۳۰
  • مصطفی کسعلی

طراحی وب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی