لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی
  • ۰
  • ۰

مصرف مقدار بهینه از آب برای سلامتی شما ضروری است. هر سلولی که در بدنتان وجود دارد برای عملکرد درست خود به آب نیاز دارد. به همین خاطر باید در طول روز و به طور منظم آب بنوشید. بیشتر افراد اهمیت مصرف آب کافی را به خوبی می دانند اما برخی از آن ها انواع مختلف آب را نمی شناسند و نمی دانند چه نوع آبی برای نوشیدن عالی است.

در این مقاله سعی می کنیم تفاوت بین آب خالص، آب مقطر و آب معمولی را مرور کنیم و ببینیم کدام یک از این ها انتخاب خوبی برای نوشیدن است.

 آب خالص و تصفیه شده چیست؟

آب تصفیه شده آبی است که برای از بین رفتن ناخالصی هایی همچون مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها، فیلتر یا تصفیه شده است. معمولا چنین آبی از آب های زیرزمینی یا آب شیر به دست می اید.

در طول فرایند تصفیه، بیشتر انواع ناخالصی های موجود از بین می رود.

این ناخالصی ها عبارتند از :

  • باکتری ها
  • جلبک ها
  • قارچ ها
  • انگل ها
  • فلزاتی همچون مس و سرب
  • آلاینده های شیمیایی

روش های متعددی برای تفصیه آب به صورت صنعتی و در منزل وجود دارد. در بیشتر کشورهای غربی، آب نوشیدنی تصفیه شده و خالص است. با این حال، استانداردهای موجود برای آب نوشیدنی در کشورهای مختلف متفاوت است.

در حقیقت، سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که بیش از 2.1 میلیارد نفر در سرتاسر جهان از نبود آب آشامیدنی سالم رنج می برند.

در کشورهایی که آب نوشیدنی مردم تصفیه می شود از روش های مختلفی برای بهبود شرایط آب استفاده می شود.

این روش ها عبارتند از :

  • انعقاد و انقباض: مواد شیمیایی با بار مثبت به آب اضافه می شود تا با ذراتی که بار منفی دارند پیوند برقرار کند و بتواند آن ها را فیلتر نماید. این شکل از تصفیه، ذرات بزرگتری را تشکیل می دهد.
  • رسوب گذاری: ذرات بزرگ تر معمولا در ته ظرف ته نشین می شوند و همین امر باعث می شود این ذرات از آب تمیز جدا شود.
  • فیلتراسیون: آب تمیز در بالای منبع قرار می گیرد و سپس از طریق سیستم های فیلتراسیون مختلفی که از ماسه، زغال و سنگ ریزه تشکیل شده اند عبور می کند. همین امر باعث می شود آلاینده هایی همچون گردو خاک، باکتری ها و مواد شیمیایی از بین برود.
  • ضد عفونی کردن: در طول این فرآیند، مواد ضد عفونی کننده همچون کلر به آب اضافه می شود تا هر نوع باکتری و ویروس باقی مانده را از بین ببرد.

باید توجه داشته باشید که می توان آب را بسته به ناحیه و کیفیت آب محلی، به روش های مختلفی تصفیه کرد.

خلاصه: آب خالص و تصفیه شده آبی است که برای از بین رفتن آلاینده هایی همچون گرد و خاک و مواد شیمیایی تصفیه و پردازش شده است. آب شیر معمولا به خاطر مصارفی که دارد تصفیه می شود.

مزایای آب خالص و تصفیه شده:

با اینکه آب شیر در بیشتر نقاط جهان برای نوشیدن امن است اما برخی از این موارد هم ممکن است در برگیرنده آلاینده ها باشند.

به عنوان مثال شرکت محافظت از محیط زیست آمریکا محدودیت های فانونی را در نظر گرفته است که آب سالم برای افراد را تعیین می کند. با اینحال برخی از کشورهای جهان قوانین سخت تری برای تصفیه آب نوشیدنی خود دارند.

با اینکه سنجش های مختلفی برای اطمینان از امن بودن آب اشامیدنی افراد انجام می شود اما این موارد هم می تواند در برگیرنده برخی از آلاینده ها باشد و برای سلامتی افراد مضر واقع شود.

به عنوان مثال فلزات سنگین همچون سرب و مس برای سلامت انسان بسیار سمی و خطرناک هستند. این فلزات می توانند ناراحتی شکمی را ایجاد کنند و  با گذشت زمان به مغز آسیب برسانند. این فلزات سنگین ممکن است حتی در کشورهایی که قوانین سختی برای تصفیه آب اشامیدنی دارند هم در آب وجود داشته باشد. به کمک فیلترهای خانگی آب یا نوشیدن آب معدنی سالم، می توان از شر این فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی موجود در آب خلاص شد.

البته این موضوع به سیستم تصفیه ای که در منزل مورد استفاده قرار می گیرد بستگی دارد. سیستم های تصفیه آب همچون فیلترهای زغال سنگ می توانند کلر که ماده شیمیایی اضافه شده به آب است را هم از بین ببرند.

مطالعات مختلف نشان می دهد آب با کلر اضافی می تواند خطر ابتلا به سرطان های خاص همچون سرطان معدی روده ای را افزایش دهد.

مزیت دیگر نوشیدن آب تصفیه شده این است که می تواند طعم نامطبوع مرتبط با مواد شیمیایی، لوله های فلزی و سایر موارد را از بین ببرد.

 خلاصه: تصفیه آب می تواند آلاینده های احتمالی در آب آشامیدنی را از بین ببرد و کیفیت و طعم آب را بهبود ببخشد.

مضرات احتمالی آب تصفیه شده:

با اینکه آب تصفیه شده مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد اما می تواند معایبی هم داشته باشد.

به عنوان مثال، فلوراید که یک ماده معدنی اضافه شده به منبع آب نوشیدنی در برخی از کشورهاست می تواند سلامت دندان را بهبود ببخشد و از تخریب دندان ها بکاهد. اگرچه اینکار پوسیدگی دندان در کودکان را کاهش می دهد اما برخی از افراد معتقدند که آب فلوراید دار ممکن است مضراتی را برای سلامتی افراد داشته باشد.

سطح بالای فلوراید می تواند برای مغز و سلول های عصبی سمی باشد و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن ممکن است یادگیری، حافظه و عملکرد شناختی را دچار اختلال سازد. با این حال بیشتر متخصصان بر این باورند که سطح فلوراید موجود در آب نوشیدنی برای افراد امن است و می تواند در کاهش پوسیدگی دندان به خصوص در کودکان مفید باشد. تحقیق بر روی امنیت و کارایی آب فلوراید دار همچنان ادامه دارد اما آن هایی که از آب تصفیه شده استفاده می کنند باید بدانند که برخی از سیستم های تصفیه، فلوراید را از آب آشامیدنی حذف می کنند.

سایر معایب نوشیدن آب تصفیه شده عبارت است از :

  • نگهداری: سیستم های تصفیه آب باید به طور منظم نگهداری شوند. اگر این سیستم ها به درستی نگهداری نشوند می توانند آلاینده ها را در فیلترهای قدیمی جمع کنند و وارد آب آشامیدنی سازند.
  • ممکن است برخی از الاینده ها را از بین نبرند: اگرچه سیستم های تصفیه آب می توانند بیشتر آلاینده ها را از بین ببرند اما برخی از مواد شیمیایی خاص و آفت کش ها بسته به نوع تصفیه ای که مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است در آب باقی بماند.
  • هزینه: هزینه نصب سیستم تصفیه آب در منزل و خرید آب معدنی می تواند زیاد باشد.
  • اتلاف: خرید آب معدنی باعث تولید حجم زیادی از بطری های پلاستیکی می شود و ضایعات زیادی را تولید می کند.

خلاصه: تصفیه آب ممکن است همه آلاینده ها را از آب آشامیدنی حذف نکند. برخی از سیستم های تصفیه آب هزینه زیادی دارند و باید به طور مرتب نگهداری شوند. روش های تصفیه خاص فلوراید را از آب حذف می کنند. فلوراید ماده معدنی است که به خاطر سلامت دندان به آب اضافه می شود.

آب مقطر نوعی از آب تصفیه شده است:

آب مقطر معمولا طی فرایند تقطیر باعث از بین رفتن ناخالصی های موجود می شود. تقطیر در برگیرنده جوشاندن آب و جمع آوری بخار است که از طریق خنک سازی به آب تبدیل می شود. این فرآیند در از بین بردن آلاینده هایی همچون باکتری ها، ویروس ها و سایر مواد شیمیایی همچون سرب و سولفات بسیار موثر است.

از آنجایی که آب مقطر بسیار خالص است از آن در بیمارستان ها و ازمایشگاه ها استفاده می شود. با اینکه نوشیدن آب مقطر به اندازه نوشیدن سایر آب های خالص رایج نیست اما برخی از افراد آن را به خاطر عاری بودن از آلاینده ها انتخاب می کنند.

مزایای آب مقطر:

تقطیر آب یک روش موثر برای از بین بردن آلاینده ها از آب نوشیدنی است. سطح آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی در منابع آب عمومی همچون آب شیر به منطقه جغرافیایی که فرد در آن قرار دارد بستگی خواهد داشت.

آب مقطر معمولا عاری از آلاینده هایی همچون آفت کش ها و باکتری هاست و همین امر می تواند برای افرادی که از سیستم ایمنی ضعیف رنج می برند بسیار مفید باشد.

به عنوان مثال افرادی که ایدز  و سرطان های خاصی دارند در خطر بیماری های ناشی از ناخالصی های موجود در آب و غذا هستند و می توانند از نوشیدن آب مقطر نفع ببرند.

همانند سایر روش های تصفیه، آب مقطر نیز می تواند به طور موثر کلر موجود در آب نوشیدنی را حذف کند و همین امر طعم آب را بهبود می بخشد و قرار گرفتن در معرض کلر را کاهش می دهد.

خطرات احتمالی آب مقطر:

با اینکه آب مقطر خالص ترین نوع آب است اما الزاما نمی تواند سالم ترین گزینه باشد.

فرایند تقطیر در حذف آلاینده های مضر زیاد موثر نیست  و در برخی از موارد می تواند مواد معدنی و الکترولیت های طبیعی را از بین ببرد. به همراه برخی از ناخالصی های ناخواسته در آب، مواد معدنی مفیدی همچون کلسیم و منیزیم نیز وجود دارد که ممکن است در طول فرایند تقطیر از بین برود.

واقعیت این است که تقطیر حدود 99.9 درصد تمام مواد معدنی موجود در آب شیر را از بین می برد.

اگرچه آب معمولا منبع مواد معدنی زیادی نیست اما هر فاکتوری که به کاهش مصرف ریزمغذی های ضروری منجر شود می تواند تاثیر منفی بر روی سلامت شما داشته باشد.

به عنوان مثال نوشیدن آبی که کلسیم و منیزیم پایینی دارد می تواند خطر شکستگی استخوان، تولد زودرس نوزاد و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

با اینحال باید به این نکته توجه داشته باشید که آب شیر منبع غنی از مواد معدنی نیست و نوشیدن آب مقطر باید به همراه رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف باشد.

همانند سایر روش های تصفیه، تقطیر نیز باعث از بین رفتن فلوراید موجود در آب نوشیدنی می شود و همین امر  موجب می گردد آب مقطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. این موضوع برای افرادی که از آب مقطر برای حفظ سلامت صحیح دهان و دندان خود استفاده می کنند باید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

 خلاصه: آب مقطر نوعی آب تفصیه شده است که  عاری از آلاینده هاست. فرایند تقطیر فلوراید و مواد معدنی موجود در آب نوشیدنی را هم از بین می برد.

باید به جای آب معمولی از آب تفصیه شده استفاده کنیم؟

در بیشتر موارد، آب های نوشیدنی که در اختیار افراد قرار می گیرد (همچون آب شیر) به خاطر محدودیت های سختی که توسط دولت برای آلاینده ها وجود دارد، می تواند امن باشد.

با این حال  آب حاصل از منابع طبیعی یا فعالیت های انسانی می تواند آلوده باشد و بر روی کیفیت آن اثر بگذارد. به همین خاطر بهتر است از سیستم های تصفیه آب خانگی استفاده شود به خصوص افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و ممکن است در معرض بیماری های ناشی از آب آلوده قرار داشته باشند.

در کشورهایی که آلودگی آب یکی از مشکلات اصلی است، انتخاب آب معدنی یا آب تصفیه شده می تواند امن ترین گزینه موجود باشد. سیستم های تصفیه زیادی همچون فیلترهای زغال سنگ و UV در دسترس افراد قرار دارد که می تواند ناخالصی ها را از بین ببرد. در کشورهایی که آب شیر سالم و با کیفیت است، نوشیدن آن نیز می تواند برای افراد سالم و امن باشد.

اگر نسبت به کیفیت آب شیر شک داشتید می توانید با خرید کیت تست خانگی یا ازمایش آن از سلامتش اطمینان حاصل کنید.

خلاصه: هر چند مصرف آب شیر در بیشتر کشورها امن است اما تصفیه آب می تواند در برخی از نواحی مشکل بزرگی باشد.

چگونه آب نوشیدنی خود را تصفیه کنیم؟

بیشتر منابع عمومی آب نوشیدنی امن هستند؛ برخی از افراد سعی می کنند برای بهبود کیفیت آب از سیستم های تصفیه خانگی استفاده کنند.

سیستم های تصفیه آب خانگی قادرند طعم و بوی آب شیر را بهبود ببخشند و آلاینده های موجود در آن را از بین ببرند.

سیستم های POU تنها آبی که برای مصرف است را تصفیه می کند (آب نوشیدنی و آب پخت و پز).

سیستم های PUE می توانند هر نوع آبی را تصفیه نمایند. سیستم های POU ارزان تر هستند و می توانند به راحتی در منزل مورد استفاده قرار گیرند.

این سیستم تصفیه به شیر آب یا زیر سینک متصل می شود و می تواند یک فیلتر درون ساخت داشته باشد. برخی از یخچال ها هم دارای سیستم تصفیه آب درون ساخت هستند.

بیشتر سیستم های تصفیه آب خانگی از تکنیک های تصفیه زیر استفاده می کنند:

  • فیلتراسیون: فیلتراسیون می تواند ناخالصی های ناخواسته را در سطح یا منفذ واسط جاذب به گیر بیندازد. فیلترهای زعال سنگ در این گروه طبقه بندی می شوند.
  • اسمز معکوس: این سیستم از غشای نیمه تراوایی استفاده می کنند که می تواند ناخالصی ها را از بین ببرد.
  • نور UV: سیستم های فیلتراسیون نور UV از نور ماورابنفش برای ضد عفونی کردن آب استفاده می کند و باکتری ها و ویروس های خطرناک را از بین می برد.

بسته به مدل و نوع دستگاه تصفیه، قیمت آن نیز متغیر خواهد بود. مهم نیست چه نوع فیلتری را انتخاب می کنید، فقط مطمئن شوید که از برندهای قابل اعتماد با مجوزهای لازم خرید خود را انجام می دهید.

سیستم های تصفیه آب خانگی باید به درستی حفظ و نگهداری شوند. به همین خاطر باید دستورات کارخانه سازنده به دقت دنبال شود. این دستورات در برگیرنده تعویض منظم فیلتر است.

خلاصه: روش های زیادی برای تصفیه آب نوشیدنی وجود دارد. به عنوان مثال می توان از  فیلترهای زغال سنگ، سیستم فیلتراسیون نور UV و اسمز معکوس استفاده کرد.

نتیجه گیری:

دسترسی به آب سالم برای داشتن سلامت جسمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با اینکه بیشتر آب های نوشیدنی امن هستند اما برخی از افراد ترجیح می دهند از آب تصفیه شده بهره ببرند. آب تصفیه شده نسبتا امن است و می تواند قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی که ممکن است در آب شیر یافت شود را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که کیفیت آب بر اساس محل زندگی تان متغیر باشد. زمانی که می خواهید از بین آب تصفیه شده یا آب شیر استفاده کنید این موضوع را مدنظر داشته باشید.

 

منبع: مناسب ترین آب نوشیدن (بررسی کامل و انتخاب مناسب ترین)

source: telegraph

 

  • ۹۸/۰۶/۲۴
  • مصطفی کسعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی