لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی
  • ۰
  • ۰


هورمون‌ها، سیستم کنترل کننده‌ی بدن هستند. اما در عصری که هورمون‌های شیمیایی مزاحم در غذاهای فراوری شده، شامپوها و حتی شکلات‌های معطر و خوشبو کننده‌های هوا نیز مخفی شده‌اند، بر هم ریختن تعادل هورمون‌ها امری دور از ذهن نیست. متاسفانه هورمون‌ها بر تمام سطوح سلامت تاثیر گذارند، از کاهش وزن تا بارداری و حتی احساس خوشبختی. عدم تعادل هورمون‌ها خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها را افزایش داده و موجب برخی بیماری‌های مزمن می‌گردد.

ما به سراغ دکتر ناتاشا ترنر، مولف پرفروش‌ترین کتاب سال موسوم به رژیم شارژکننده‌ی هورمون‌ها رفتیم تا بهترین‌ خوراکی‌های طبیعی تنظیم کننده هورمون‌ها، بعلاه‌ی لیستی از مواد مغذی و نوشیدنی‌های فوق‌العاده که هورمون‌ها را متعادل می‌سازد، احساس سیری می‌بخشد و به مقابله با بیماری‌ها می‌پردازد و در عین حال به کاهش چربی‌ها کمک می‌کند به ما معرفی نماید.

  1. کلم بروکلی

کلم بروکلی و دیگر سبزیجات برگ‌دار مانند گل‌کلم، کلم بروکسل و کلم قمری حاوی مقادیر فراوانی مواد مغذی گیاهی موسوم به isothiocyanates هستند که سرشار از اسید ایندول۳ است، همین ماده موجب در هم شکستگی و نابودی مواد مضر و نیرومند استروژنی که رشد تومورها را تسریع می‌بخشد، می‌گردد، به ویژه در سلول‌های حساس به استروژن سینه. در سال ۲۰۰۸ محققان دانشگاه کالیفرنیا اثبات نمودند که اسید ایندول ۳ رشد سلول‌های سرطانی را به تعویق می‌اندازد و حتی مانع از گسترش سرطان در بدن می‌گردد.

جزئیات مصرف: فقط ۲و ½ فنجان بروکلی در هفته تمام نیاز بدن برای کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان سینه و پروستات است.

  1. بذر کتان

 

بذر کتان مملو از lignan، ترکیبات استروژنی گیاهی که طبق تحقیقات برای مقابله با انواع خاصی از سرطان به ویژه سرطان سینه، پروستات و روده بسیار موثر است.

جزئیات مصرف: با افزودن ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری بذر کتان به اسموتی، جودوسر، سالاد یا صبحانه‌ی روزانه‌ی خود خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد، در عین حال فیبر مورد نیاز و اسیدهای چرب ضروری بدن تامین می‌گردد.

نکته: روغن موجود در بذر کتان به سرعت فاسد شده و بوی نامطبوعی می‌گیرد، بنابراین پودر بسته‌‌بندی آن را خریداری نمائید و در فریزر نگه دارید. از این هم بهتر، هر روز به مقداری که مصرف می‌کنید، آسیاب نمائید.

  1. چای سبز

طبق نتایج مطالعاتی که در مجله‌ی امریکایی مواد مغذی بالینی به چاپ رسید، عصاره‌ی چای سبز تا حد زیادی متابولیسم را افزایش داده و چربی سوز است. در عین حال، کافئین موجود در آن انرژی را افزایش می‌دهد، همچنین چای سبز از تاثیرات آرامش‌بخشی برخوردار است زیرا حاوی ترکیباتی طبیعی موسوم به theanine است که مانع از ترشح کورتیزول می‌گردد و بعلاوه همین امر مانع از تجمع چربی در ناحیه‌ی شکم می‌شود.

جزئیات مصرف: روزانه ۴ لیوان از این نوشیدنی خوشمزه بنوشید و از کاهش وزن بدون رژیم و ورزش لذت ببرید.

  1. شکلات تلخ

مطالعه‌ایی در فنلاند به اثبات رساند که نوزادان متولد شده از مادرانی که در طی بارداری روزانه شکلات می‌خوردند، بیشتر لبخند می‌زنند و می‌خندند و فعال‌ترند. حتی نوزدانِ مادران پراسترسی که در طی بارداری شکلات می‌خوردند، در مقایسه با نوزادان مادران پراسترسی که در طی بارداری از خوردن شکلات امتناع می‌کردند، ترس کمتری نسبت به محیط جدید از خود نشان می‌دادند. شکلات تلخ، ترشح اندورفین را افزایش داده و همچنین حاوی ماده‌ایی موسوم به tryptophan می‌باشد که از عناصر اساسی سرتونین است و محرک مواد شیمیایی مغز که احساساتی همچون شیفتگی، هیجان و عشق را افزایش می‌دهد.

جزئیات مصرف: روزانه ۳ سانت شکلات تلخ میل کنید. شکلات‌های ارگانیک را برگزینید که حداقل ۷۰٪ آن کاکائو باشد.

  1. روغن زیتون خالص

با گنجاندن روغن زیتون در برنامه‌ی غذایی روزانه، چربی‌های تک اسیدی اشباع شده‌ایی که در آن یافت می‌شود را جدب نمائید زیرا موجب ترشح هورمون ضد اشتها موسوم به لپتین می‌گردد. به طور خاص مشخص شده است که روغن زیتون، حساسیت نسبت به انسولین را افزایش می‌دهد. از دیگر فواید آن؟ در سال ۲۰۰۳ مقاله‌ایی در مجله‌ی بریتانیایی تغذیه منتشر شد که نشان می‌داد موش‌هایی که رژیمی حاوی روغن زیتون داشتند، در مقایسه با موش‌هایی که به آنها روغن سویا داده می‌شد، چربی بیشتری از دست می‌دادند.

جزئیات مصرف: از مصرف روغن‌های صنعتی همانند مارگارین اجتناب کنید و به جای آن از روغن‌ زیتون خالص استفاده نمائید.

  1. آووکادو

آووکادو سرشار از ماده‌ایی طبیعی موسوم به beta-sitosterol است که به طرز محسوسی میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. همین ترکیبات به تنظیم هورمون استرس یعنی کورتیزول نیز کمک شایانی می‌کند، در ذخیره‌ی کمتر هورمونی که توسط غده‌ی آدرنالین ترشح می‌شود نیز موثر واقع می‌شود و اساسا با کاهش التهابات ناشی از استرس تمرینات شدید ورزشی نیز پیوند خورده است.

جزئیات مصرف: هر وعده ¼ یک آووکادوی معمولی را میل کنید.

  1. سیب‌های ارگانیک

سیب حاوی quercetin، آنتی‌اکسیدان فلاونوئیدی و آنتی‌هیستامین طبیعی است. همانند دیگر فلاونوئیدها، quercetinنیز از خواص استروژنی گیاهی برخوردار است. یکی از بزرگترین مطالعات در این زمینه در فنلاند صورت پذیرفت که بیش از ۱۰۰۰۰ نفر را به مدت بیش از ۳۰ سال مورد بررسی قرار داد، نتایج حاکی از آن بود که خوردن یک عدد سیب در روز خطر ابتلا به تقریبا تمام بیماری‌های مزمن از قبیل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته و دیابت نوع ۲ که با افزایش سن در ارتباطند را کاهش می‌دهد.

جزئیات مصرف: یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: روزی یک عدد سیب ارگانیک بخورید و از دکتر بی‌نیاز شوید!

  1. دانه‌ی چیا

دانه‌ی چیا در زمره غلات کهنی قرار دارد که فاقد گلوتن است و تقریبا می‌توان آن را به هر غذایی افزود. هر گرم دانه‌ی چیا، سرشار از منابع فراوان امگا۳ طبیعی و همچنین غنی‌ترین منبع فیبر است. مزایای هورمونی چیا شامل تنظیم قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و التیام علائم سندرم متابولیک مانند فشار خون و افزایش ناگهانی قند خون می‌شود.

جزئیات مصرف: حدودا ۱۰ گرم دانه‌ی چیا حاوی ۲۰ گرم امگا۳ است که تقریبا معادل ۵۰۰ گرم سالمون آتلانتیک می‌شود.

  1. آجیل

درست مانند آووکادو، اغلب آجیل‌ها نیز منبعی فوق‌العاده از sterol beta –sitosterol گیاهی هستند. بادام به طور خاص، حاوی پروتئین، فیبر، استرول گیاهی و چندین ماده‌ی مغذی دیگر برای سلامت قلب است. بعلاوه بادام موجب به تعویق افتادن جذب کربوهیدرات‌ها در بدن می‌گردد که همین امر در کنترل دیابت موثر است. تحقیقات مرکز دانشگاه پزشکی تگزاس که در مجله‌ی تغذیه به چاپ رسید حاکی از آن است که گردو منبع ملاتونین، هورمون تنظیم خواب، است.

جزئیات مصرف: ۵ بار در هفته یک مشت آجیل بخورید تا نیاز چربی مورد نظر بدن برای تحریک و ترشح لپتین که در کنترل اشتها موثر است را تامین کنید.

  1. سویای ارگانیک، غیر اصلاح شده

تراکم استخوان‌ها، تعادل هورمون‌ها و سطح کاسترول خون با افزایش سن تغییر می‌کند اما مصرف روزانه‌ی سویا می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد، استخوان‌ها را تقویت کند، سلامت قلب را بهبود بخشد، از پروستات محافظت نماید و علائم ناخوشایند ناشی از یائسگی را فرو نشاند. تاثیرات درمانی محصولات سویا، چنانچه در مصرف آن میانه‌روی شود، ناشی از استروژن‌هایی گیاهی موجود در دانه‌های سویاست. تحقیقات دانشگاه الیونیز نیز اثبات نمود که پروتئین سویا به افزایش متابولیسم کمک می‌کند، در کنترل وزن موثر است و مانع از رشد سول‌های چربی می‌گردد.

جزئیات مصرف: فقط ۱ فنجان شیر یا ماست غیر شیرین و ارگانیک سویا، یک مشت آجیل سویا یا یک تکه خمیر سویا تمام آن چیزیست که نیاز بدن را مرتفع می‌سازد.

  1. ‎‎آب‎‎

‎آب رسانی به بدن موجب ترشح هورمون‌ها می‌گردد که اشتها را تحریک می‌کند. نوشیدن ‏آب کافی برای ممانعت از کوفتگی و سفتی عضلانی، مقابله با‎ ‎افزایش وزن‎‎، عدم ابتلا به‎ ‎‎‎سردرد‎‎، ‏کارایی بهتر ورزشی و بازیابی سریع نیرو پس از ورزش ضروریست‎.

جزئیات مصرف: در کل، ۸ فنجان آب در روز کافیست، اما اگر ورزش می‌کنید یا زمان ‏طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، باید آب بیشتری بنوشید‎.

  1. ‎‏پروتئین مایع پنیر‎‎

‎اثبات شده است که مایع پنیر چربی‌سوزی را افزایش داده، بافت عضلانی را حفظ کرده، ‏سیستم ایمنی را تقویت کرده، بر حساسیت به انسولین می‌افزاید و به بازیابی نیرو پس از ورزش کمک می‌کند. همچنین مایع پنیر ‏سرشار از‎ tryptophan ‎است که موجب افزایش ترشح سرتونین می‌شود و با استرس مقابله می‌کند‎.

جزئیات مصرف: این مکمل پودری، سریعترین پروتئینی است بلافاصله پس از مصرف ‏جذب بدن می‌شود، ۱ یا ۲ قاشق از آن درون اسموتی خود بریزید و میل کنید‎.

منبع: متعادل کننده هورمون ها

  • ۹۷/۰۵/۱۲
  • مصطفی کسعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی