لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی
  • ۱
  • ۰

استان ایلام (عروس زاگرس) یکی از زیباترین استان های ایران عزیزمان است که تاریخچه ای بسیار عظیم دارد. این استان به دلیل شرایط آب و هوایی آن، طبیعت بکر و زیبایی دارد که هرساله نظر گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. اگه شما هم مانند بسیاری از گردشگران، این استان را برای سفر خود انتخاب کرده اید پس با ما همراه باشید.

امروز در مسافریم به سراغ سوغات استان ایلام رفته ایم تا شما همراهان همیشگی را با بهترین سوغات های این استان آشنا کنیم.

متاسفانه سوغات های ایلام با وجود ویژگی های خاصی که دارد، در میان مردم چندان شناخته شده نیست. در این مقاله با آشنا کردن شما عزیزان با سوغات این استان زیبا با شما هستیم تا در کنار لذت بردن از سفر خود، خرید خوبی داشته باشید و دست پر برگردید.

صنایع دستی ایلام با ویژگی های منحصر به فرد خود نظر هر گردشگری را به خود جذب می کند. اما خیلی از گردشگران، علاقمند هستند علاوه بر هنرهای دستی، سوغات های خوردنی ایلام را همراه خود ببرند. در ایلام خوراکی های محلی بسیاری می توان یافت که رد شدن از آن ها کار آسانی نیست. همچنین اقلیم ایلام باعث شده است محصولاتی مانند عسل و روغن محلی (دان) با کیفیتی در دسترس باشد. پس با ما باشید تا به معرفی این سوغات بپردازیم.


سوغات های خوردنی ایلام

شیرینی کله کنجی ایلام

کله کنجی از خوشمزه های ایلام است. نوعی حلوا که از کنجد و خرمای زاهدی (زی) درست می شود. مواد آن را درون وسیله ای به نام چالگ می ریزند و به وسیله ی دسته ای چوبی (میه کت) آن را می کوبند. این شیرینی در دورهمی هایی مثل شب یلدا هم طرفداران زیادی دارد که با جمع شدن در کنار هم و کوبیدن مواد آن لحظات خاصی را رقم می زند.

حلوای بگل ایلام

یکی دیگر از سوغات های ایلام حلوای بگل است. که در آن از خرما، کنجد، کشک پودر شده (بگل) و روغن محلی (رین دان) استفاده می شود. حلوای بگل بسیار خوشمزه و مقوی است. حلوای بگل و کله کنجی در فصل سرما بسیار مناسب هستند زیرا مصرف آن ها سبب گرم شدن بدن می شود.

بنه - پسته کوهی - baneh - Pesteh Koohi

بنه ایلام

بنه (پسته کوهی) شبیه به پسته است ولی مغز آن خیلی کوچک تر می باشد. درخت بنه دارای شیره ای است که به آن شیره ی سقز می گویند. سقز نوعی صمغ سبز رنگ، چسبنده و غلیظ است و از آن برای تهیه آدامس، داروسازی، پلاستیک سازی، عطر و… استفاده می کنند.

همچنین بخوانید: اطلاعاتی در مورد استان ایلام

نان های محلی استان ایلام

بعضی از زنان ایلام همچنان نان های محلی پخت می کنند و در تهیه این نان ها هیچ ماده مضری استفاده نمی شود و برای سلامتی ضرری ندارند. برای پخت نان روش های متفاوتی وجود دارد. از تنور های گلی گرفته تا استفاده از ساج که وسیله ای گرد و فلزی است که بر روی آتش گذاشته می شود و بعد از داغ شدن، خمیر را بر روی آن پهن می کنند.

از نان های محلی ایلام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نان ساجی ایلام

نان ساجی نانی است که خمیر آن از مخلوط آرد، آب و خمیر مایه تهیه می شود بر برای پختن آن از ساج استفاده می شود.

نان پپگ ایلام

یکی دیگر از نان های قدیمی استان ایلام، نان پپگ است که برای تهیه آن، آرد، پیاز و آب را مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را در سایزهای بزرگ زیر خاکستر ذغال می گذارند.

نان گرده

نان گرده نانی سنتی دیگری از استان ایلام است که برای تهیه آن به آب، شیر، شکر و زردچوبه نیاز است.

نان فتیر ایلام

نان فتیر بدون خمیر مایه است و برای تهیه آن خمیر به دست آمده از مخلوط آرد، آب و نمک را روی ساج پهن می کنند.

شله کینه

شله کینه (لکینه) از دیگر نان‌های سنتی ایلام است که باز به وسیله ی ساج پخته می‌شود. خمیر آن از آب جوش، رازیانه، آرد، نمک، زیره، کمی روغن محلی و زعفران به دست می آید. می توان این نان را با شیره ی خرما و روغن محلی نوش جان کرد.


بژی برساق - bezhi bersagh

بژی برساق

یکی از شیرینی های خوشمزه ی ایلام، بژی برساق است که طعم بسیارخوشمزه ای دارد و در کنار چای بسیار می چسبد. در سفر خود به ایلام حتما این شیرینی خوشمزه را برای عزیزانتان به سوغات ببرید.

آش ترخینه - ashe tarkhineh

ترخینه

ترخینه از آش های پر خاصیت و البته خوشمزه ایلام است که معمولا در روزهای سرد سال تهیه می‌کنند و به علت داشتن آنتی‌بیوتیک طبیعی به عنوان داروی سرماخوردگی شناخته می‌شود و برای پختن آن از چند تکه ترخینه خشک با مقداری حبوبات، سبزی، زردچوبه و پیاز و… استفاده می کنند.

برنج عنبر بو

شاید خیلی ها ندانند که در ایلام برنج هم کشت می شود. برنج عنبربو یکی از انواع برنجی است که در برخی مناطق ایلام کشت می شود. این برنج دانه های کوتاه تری دارد.

همچنین بخوانید: دیدنی های استان ایلام

صنایع دستی استان ایلام

نمدمالی

نمدمالی هنری است که محصول نهایی آن نمد است و یکی دیگر از صنایع دستی استان هنرپرور ایلام است. نمد از گرم ترین پوشاک و زیرانداز ها به حساب می آید و از پشم گوسفند درست می شود.

چیغ بافی - chigh bafi

چیغ بافی

چیغ بافی از صنایع دستی عروس زاگرس است و همان حصارهای داخل سیاه چادر یا داوار می باشد که از نی و نخ درست می شود که طرح هایی سنتی دارد. از چیغ معمولا در فضای داخل سیاه چادر استفاده می شود.

گلیم برجسته - gelim barjasteh

گلیم برجسته ایلام

گلیم برجسته از صنایع دستی ایلام به شمار می رود که یک سوغاتی خاص و جذاب است. گلیم برجسته ترکیبی از گلیم و قالی است که دارای رنگ‌ ها و نقش های بسیار زیبا و متنوعی است و وزن آن نیز سبک است. در سفر خود به ایلام، این هنر کهن مردم ایلام را از دست ندهید.

گیوه - giveh

گیوه

گیوه از صنایع دستی مناطق کردنشین است و یک نوع پاپوش تابستانی است که بسیار سبک است. گیوه انواع مختلفی دارد و مناسب برای راهپیمایی‌های طولانی است.

منبع: سایت مسافریم

  • ۹۹/۰۲/۲۵
  • مصطفی کسعلی

ایلام

سوغات ایلام

نظرات (۱)

 15 گیگ فضای رایگان آپلود فایل و آپلود عکس

 

 

https://98share.com/

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی