لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی
  • ۰
  • ۰


دسترسی به آب تمیز و پاکیزه، برای سلامت انسان ها، حیوانات و گیاهان ضروری است. آب ممکن است با پاتوژن ها، مواد معدنی یا سایر ناخالصی هایی که باعث ایجاد بیماری و مشکل در سلامتی افراد می شود آلوده شده باشد. چه در محیط بیرون از منزل باشید و به آب تمیز دسترسی نداشته باشید یا اینکه منبع آب تمیز در منزل وجود نداشته باشد، روش های مختلفی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید اب را تصفیه کنید و آلودگی های آن را از بین ببرید.

روش اول: جداسازی ذرات بزرگ

  1. آب را صاف کنید:

برای آب هایی که با ذرات بزرگی همچون حشرات، گیاهان یا کثیفی آلوده شده اند می تواند مواد آلاینده را صاف کنید. یک صاف کننده با شبکه ریز انتخاب کنید و آن را در کاسه بگذارید. آب را در آن بریزید تا ذرات بزرگ حذف شود. توجه کنید که صاف کردن آب تنها باعث حذف ذرات بزرگ می شود و نمی تواند پاتوژن ها، فلزات سنگین و سایر آلودگی ها را از بین ببرد.

  1. فیلتر خود را بسازید:

شما می توانید فیلتر آب خود را برای حذف ذرات بزرگ از آب تهیه کنید. برای اینکار به مواردی نیاز خواهید داشت اما می توانید در صورت لزوم از موارد زیر نیز استفاده کنید:

  • از پوست تنه درخت به جای بطری استفاده کنید.
  • از پارچه تمیز یا حوله در آن استفاده نمایید
  • از آجیل ، ریشه یا چمن به جای مواد فیلتراسیون بهره ببرید.
  1. از رسوب استفاده کنید:

زمانی که به هیچ چیزی دسترسی ندارید می توانید ذرات بزرگ را به کمک رسوبگذاری از بین ببرید. برای اینکار کافیست آب را به صورت ساکن قرار دهید تا ذرات بزرگ آن ته نشین شود. آب روی آن را جمع آوری کنید. اجازه دهید آب به مدت دو الی سه ساعت در حالت سکون باقی بماند. در طول این زمان، ذرات سنگین تر در ته ظرف رسوب می کنند و ذرات سبک تر در بالای ظرف شناور می مانند.

  • برای حذف ذرات سبک تر می توانید آن ها را از سطح آب بردارید
  • برای حذف ذرات سنگین تر، کافیست آب را به آرامی خم کنید. قبل از اینکه به ته ظرف برسید اینکار را متوقف نمایید.

روش دوم: تصفیه آب با مواد شیمیایی

  1. از قرص های ضد عفونی کننده و تصفیه آب استفاده کنید:

قرص های ضد عفونی کننده و تصفیه کننده آب از دی اکسید کلر یا ید ساخته شده اند و می توانند باکتری ها و ویروس های موجود در آب را از بین ببرند. برای استفاده از این قرص ها، ظرف را با آب پر کنید و قرص کافی برای تصفیه به آن اضافه نمایید. یک قرص می تواند یک لیتر آب را تصفیه کند. این قرص ها معمولا به ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت زمان نیاز دارند تا کار خود را انجام دهند.

  • قرص های تصفیه آب آب آلوده با مواد شیمیایی را تصفیه نمی کنند.
  • قرص های ساخته شده از ید معمولا برای زنان باردار یا افرادی که به حلزون صدف دار حساسیت دارند مناسب نیست.
  1. آب را به کمک مقادیر اندکی از سفیدکننده تمیز کنید:

سفید کننده را می توان برای کشتن باکتری ها و ویروس های موجود در اب مورد استفاده قرار داد اما باید تنها مقادیر اندکی از آن استفاده شود زیرا باعث مسمومیت خواهد شد. تاریخ مصرف آن را بررسی کنید. برای تصفیه آب با این ماده شیمیایی مراحل زیر را طی کنید:

  • ظرف را با آب پرکنید
  • چهار قطره (یک شانزدهم قاشق چایخوری) سفید کننده را به ازای هر لیتر به آب اضافه کنید
  • آن را هم بزنید
  • اجازه دهید ترکیب به مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند.
  1. آب را با ید تصفیه کنید:

ید مایع خالص را می توان برای کشتن پاتوژن های موجود در آب مورد استفاده قرار داد اما بیشتر افراد طعم آن را دوست ندارند. برای تصفیه آب با ید، کافیست آب را جمع آوری کنید و محلول ید دو درصد را به آن بیفزایید.

روش سوم: فیلتر کردن آلاینده ها

  1. از فیلتر آب صنعتی استفاده کنید:

فیلترهای صنعتی راحت ترین و موثرترین روش برای فیلتر کردن پاتوژن ها، رسوب ها، فلزات و سایر آلاینده های آب است. این فیلترها در برگیرنده مواد خاصی همچون زغال، کربن، سرامیک، پارچه هستند که برای فیلتر کردن آلاینده های خطرناک طراحی شده است. انواع مختلفی از این فیلترها وجود دارد که می توانید مورد استفاده قرار دهید:

  • فیلترهای کامل خانگی که می توانند آبی که به منزل وارد می شود را فیلتر کنند
  • فیلتر در نقطه مصرف که بر روی شیر خاصی نصب می شوند و آب آن را تصفیه می کنند.
  • بطری های آب با فیلترهای درون ساخت
  • تصفیه کننده آب UV که می تواند باکتری ها، ویروس ها وسایر آلاینده ها را از بین ببرد.
  1. پاتوژن ها را به کمک درخت کاج فیلتر کنید:

برخی از گیاهان در نابودی پاتوژن ها و حذف آن ها از آب بسیار موثر عمل می کنند. در این میان درخت کاج بهترین گزینه است. برای حذف ویروس ها و باکتری ها از آب، قسمت اندکی از درخت کاج را بردارید. پوست را از چوب جدا کنید و چوب را در ظرف بگذارید. اب را در آن بریزید و اجازه دهید در آن بماند. زمانی که آب بر روی شیره گیاهی چوب جریان پیدا می کند، شیره پاتوژن های موجود در آب را گیر انداخته و جمع آوری می کند.

  1. فلزات سنگین را با گشنیز از بین ببرید:

همانطور که درخت کاج می تواند در حذف پاتوژن ها موثر باشد، گشنیز نیز در حذف فلزات سنگین موثر و مفید خواهد بود. ظرف را آب پر کنید و برگ های گشنیز را در ان بریزید. آب را هم بزنید و اجازه دهید برگ های گشنیز به مدت یک ساعت در ان بماند. سپس برگ گشنیز را خارج کنید و دور بیندازید.

گشنیز در حذف سرب و نیکل از آب موثر است اما برای سایر فلزات سنگین همچون آرسنیک و جیوه تست نشده است.

  1. آب را از ظرف تهیه شده با خاک رس عبور دهید تا باکتری ها نابود شود:

خاک رس و سرامیک مواد متخلخلی هستند و به آب اجازه عبور می دهند اما مانع از عبور باکتری ها و رسوب ها می شوند. چنین ظرف هایی را می تواند برای تصفیه آب به خصوص آب الوده به ای کولی مورد استفاده قرار داد. برای تصفیه آب با ظرف رسی ، مراحل زیر را انجام دهید:

  • انتهای ظرف رسی را در بالای ظرف خود قرار دهید.
  • ظرف رسی را با آب پر کنید
  • اجازه دهید آب از ظرف رسی، وارد ظرف شما شود.

روش چهارم: کشتن پاتوژن ها با گرما یا نور خورشید

  1. آب را بجوشانید:

جوشاندن یک روش عالی برای کشتن باکتری ها، ویروس ها و انگل از آب است. ظرف را با آب پر کنید و آن را روی حرارت متوسط بگذارید. آب را بجوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس آب را خنک کنید.

  • تصفیه آب معمولا بعد از ۳ الی ۴ دقیقه رخ می دهد اما در مقادیر زیاد، باید آب بیشتر جوشانده شود.
  • جوشاندن به تنهایی باعث حذف فلزات سنگین یا آلاینده های شیمیایی نمی شود.
  1. آب را با سلول خورشیدی تقطیر کنید:

تقطیر کردن یک روش موثر برای حذف آلودگی های آب همچون فلرات سنگین، پاتوژن ها ، نمک و حتی تابش است. شما می توانید ظرف خورشیدی خود را بسازید و با آن ، آب را تقطیر کنید. تنها چیزی که نیاز دارید ظرف مربا برای جمع اوری آب،بیل و ورقه پلاستیکی است.

  • سلول های خورشیدی در خاک مرطوب نیز به خوبی کار می کند.
  1. از روش SODIS استفاده کنید:

SODIS مخففی برای ضد عفونی کردن خورشیدی آب است. اگر این روش به درستی انجام شود می تواند به نابودی پاتوژن های آب کمک کند.بطری پلاستیکی نرم و شفافی را با آب پر کنید. درب آن را بگذارید و آن را به مدت ۶ ساعت زیر نور خورشید قرار دهید. در این روش پلاستیک برای به دام انداختن گرما استفاده می شود.


منبع: تصفیه آب در خانه

  • ۹۷/۰۵/۱۶
  • مصطفی کسعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی