لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی

جدیدترین مطالب مفید دنیای وب فارسی

لینک گستر - تازه های وب فارسی
  • ۰
  • ۰


اصلا آووکادو چیست؟ آووکادو یک میوه‌ی سبز یا سیاه رنگ است که بر روی درختانی همیشه سبز، در آب و هوای گرم می‌روید. آووکادو دارای روغنی سالم برای قلب، و همه کاره است و می‌توان از آن در انواع بسیاری از دستورات غذایی استفاده کرد. همچنین شامل بسیاری مواد مغذی دیگر نیز هست که همگی برای سلامتی مفیدند. در حالیکه این میوه می‌تواند بخش مغذی برنامه‌ی غذایی شما باشند، اما در عین حال باید از مشکلات بالقوه‌ی آووکادو با خبر باشید.

همه کاره

اگرچه آووکادو یک میوه است، اما می‌توانید در بسیاری از دستور پخت‌ها از آن بعنوان سبزی استفاده کنید. می‌توانید آنرا تکه تکه کنید و به سالادتان بیفزایید، یا آنرا به سالاد میوه‌تان اضافه کنید. می‌توانید وقتی که فرزندتان توانست جامدات بخورد، آنرا له کنید و به او بدهید، یا اینکه به قطعات کوچکی تقسیمش کنید تا خودش گاز بزند و بخورد! می‌توانید آنرا با آبلیمو، گوجه فرنگی، گیشنیز، پیاز و نمک پوره کنید و با آن گوآکاموله درست کنید و آنرا با چیپس بخورید یا در ساندویچتان بریزید. حتی می‌توانید آووکادو را بصورت گرم هم مصرف کنید، بدین صورت که با روغن و لیمو مخلوطش کرده و بهمراه میگو و پاستا یا با سوپتان سرو کنید.

مغذی

آووکادو دارای بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن شماست. آووکادو گرم به گرمش پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد، که برای رشد عضلات و عملکرد اعضای بدن ضروری است. حدود ۳۰ گرم آووکادو می‌تواند ۸ درصد نیاز بدن شما به ویتامین کا در روز، که باعث لخته شدن خون می‌شود را جواب دهد. همچنین حاوی ویتامین سی، ای، و آنتی اکسیدان هم هست که سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. مواد مغذی دیگری که در آووکادو یافت می‌شوند شامل فولات، ریبوفلاوین، فیبر و ویتامین B-6 است.

همانطور که می‌دانید سبزیجات به خاطر داشتن کالری اندک و ویتامین‌های فراوان بهترین انتخاب برای رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند اما هیچ چیزی همانند آووکادو سالاد سبزیجات شما را کامل نخواهد کرد. اگر در سالاد خود چربی مفید نداشته باشید خوردن آن مزیت زیادی برای شما نخواهد داشت. زمانی که صحبت از چربی سالم به میان می‌آید، آووکادو بهترین انتخاب و بهترین گزینه است.

در یکی از مطالعات منتشر شده در مجله Molecular Nutrition & Food Research محققان گروهی از افراد را مورد بررسی قرار دادند. این افراد با سالادهایی تغذیه می‌شدند که با چربی‌های اشباع، چربی‌های تک غیر اشباع و چربی‌های چند غیر اشباع پر شده بود. در این شرایط افرادی که با چربی‌های تک غیر اشباع تغذیه شده بودند جذب کارتنوئید بالایی داشتند. این در حالیست که اسیدهای اشباع و اسیدهای چندغیر اشباعی به این شرایط دست نیافته بودند. شما می‌توانید سالاد خود را با تکه‌هایی از آووکادو یا یک قاشق غذاخوری از روغن آن تکمیل کنید.

چربی سالم برای قلب

 

تقریبا هر ۳۰ گرم آووکادو دارای ۴.۵ گرم چربی اشباع نشده است. انجمن قلب آمریکا می‌گوید: این نوع چربی از آنجایی که سطح LDL یا کلسترول بد شما را افزایش نمی‌دهد، برای سلامت قلب ضروری است. حتی با مصرف آن بجای چربی‌های ترانس یا اشباع، می‌تواند کلسترول شما را کاهش هم بدهد! یکی از مضرات خوردن بیش از اندازه‌ی آووکادو این است که چربی زیادی به بدنتان می‌رسد. مجموع مصرف چربی شما در روز نباید بیش از ۲۵ تا ۳۵ درصد از کالری دریافتی‌تان باشد. مثلا اگر ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنید، خوردن حدود ۱۵۰ گرم آووکادو می‌تواند با ۵۰ تا ۷۰ گرم چربی، بیش از نیمی از نیاز بدن شما را پوشش دهد.

واکنش برعکس

حساسیت به لاتکس، موز، گوجه فرنگی، کیوی و یا شاه بلوط، می‌تواند زمینه ساز تاثیر برعکس آووکادو شود. مخصوصا اگر به لاتکس آلرژی دارید، آووکادو را با احتیاط مصرف کنید، چرا که می‌تواند شوک آنافیلاکتیک به بدنتان وارد کند. اگر آووکادو خوردید و دهانتان تورم کرد، کهیر زدید، تنفستان به مشکل خورد، یا در بلعیدن غذاها با مشکل مواجه شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. اگر به آووکادو واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهید، دکترتان را در جریان بگذارید تا نوع حساسیت شما را بررسی کند.

آووکادو چه خواصی دارد؟

خواص آووکادو برای تناسب اندام:

یکی از بهترین خواص آووکادو موثر بودن آن برای کنترل وزن شماست چراکه ضمن تامین چربی های ضروری مورد نیاز بدنتان، کالری زیادی ندارد و میتواند یک ماده مغذی شگفت انگیز باشد.

  1. به جای سیب میتوانید آووکادو بخورید

بیشتر افراد بر این باورند که خوردن یک عدد سیب در روز می‌تواند نیاز انسان به پزشک را برطرف سازد. این در حالیست که آووکادو نیز چنین خاصیتی دارد. مطالعات انجام شده این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. در یکی از این مطالعات حدود ۴۵ نفر از افرادی که اضافه وزن داشتند با سه رژیم غذایی متفاوت برای ۵ هفته مورد بررسی قرار گرفتند.

یکی از رژیم‌های غذایی کم چربی بود و تنها ۲۴ درصد از کالری کل از طریق چربی‌های اشباع تامین می‌شد. این رژیم حاوی میوه آووکادو نبود. رژیم غذایی دوم نیز در برگیرنده آووکادو نبود و چربی متوسطی در خود داشت. حدود ۳۴ درصد از کالری کل از چربی‌های اشباع به دست می‌امد. رژیم غذایی سوم چربی متوسطی داشت اما برخی از اسیدهای چرب اشباع با آووکادو جایگزین شده بود. افراد در روز یک عدد آووکادو می‌خوردند. نتایج به دست آمده بسیار جالب بود. این مطالعه نشان داد که کلسترول بد خون (LDL) در افرادی که از آووکادو استفاده کرده بودند ۱۳.۵ میلی گرم بر دسی لیتر پایین تر از سایر افراد بود. همین امر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

محققان نتایج به دست آمده را به محتوای اسیدهای چرب تک غیر اشباعی که در اووکادو وجود دارد نسبت داده اند که ممکن است نقش مهمی در کاهش دادن کلسترول افزایش یافته خون داشته باشد. افزایش کلسترول بد خون باعث مقاومت به انسولین، افزایش وزن و چاقی می‌شود. بنابراین شما می‌توانید روزانه از این میوه استفاده کنید و به کاهش وزن و کلسترول بد خون خود امیدوار باشید.

  1. آب کردن چربی شکم با آووکادو

اگر چربی شکمی زیادی دارید بهتر است خوردن آووکادو را جدی بگیرید. محققان بر این باورند که خوردن روغن آووکادو در غذاهای مختلف می‌تواند چربی‌های شکمی را تا حد زیادی از بین ببرد و همین امر موجب کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیک خواهد شد. این خاصیت نیز به خاطر محتوای غنی آووکادو از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است. مطالعه انجام شده در ایالت پن نشان می‌دهد افرادی که حدود ۴۰ گرم ( سه قاشق غذاخوری) از روغن‌های سرشار از اولئیک را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، ۱.۶ درصد نسبت به سایر افراد چربی شکمی کمتری خواهند داشت.


مطالعه دوم که در مجله Diabetes Care منتشر شده است به نتایج مشابهی دست یافته است. رژیمی که سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است می‌تواند توزیع چربی در اطراف شکم را تا حد زیادی کاهش دهد. یک قاشق غذاخوری از روغن آووکادو حدود ۱۲۰ کالری و ۱۰ گرم چربی تک غیر اشباع دارد. پروفایل تغذیه‌ای این روغن شبیه پروفایل تغذیه ای روغن زیتون فوق بکر است. اما بر خلاف روغن زیتون فوق بکر؛ روغن آووکادو نقطه دود بسیار بالایی دارد و می‌توان از آن برای سرخ کردن مواد نیز استفاده کرد بدون اینکه نگران ایجاد رادیکال‌های آزادی باشید که می تواند به سلامت بدن شما آسیب برساند.


  1. مبارزه آووکادو با رادیکال های آزاد

به خاطر داشته باشید که جنگی در درون بدن شما وجود دارد. رادیکال‌های آزاد بر علیه بدن شما مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های ازاد مولکول‌های اکسیژن مخربی هستند که می‌توانند واکنش‌های زنجیره ای متعددی را در بدن آغاز کنند که سلول‌ها و DNA را تخریب می‌کند. این موضوع باعث ایجاد مشکل در سلامت بدن می‌شود.

آنتی اکسیدان‌هایی که در میوه‌های تازه و سبزیجات یافت می‌شود می‌تواند برخی از این رادیکال‌های آزاد را خنثی نماید اما در برخی از موارد به نیروی بیشتری برای مبارزه با آن نیاز است. در این شرایط بهتر است آووکادو را نیز وارد رژیم غذایی خود کنید. محققان بر این باورند که خوردن آووکادو می‌تواند به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند. بهتر است به جای روغن آووکادو از میوه تازه آن استفاده کنید.

  1. رفع گرسنگی با خوردن آووکادو

یک قاشق غذاخوری گواکامولی می‌تواند موثرترین روش برای مبارزه با گرسنگی باشد. مطالعه منتشر شده در مجله Nutrition نشان می‌دهد افرادی که نصف آووکادوی تازه را به همراه وعده غذایی خود مصرف کرده اند ۴۰ درصد نسبت به سایر افراد تمایل کمتری برای خوردن غذا در ساعت‌های بعدی روز داشتند. یک قاشق غذاخوری گواکامولی با ۶۰ کالری می‌تواند همین مزیت را داشته باشد. اما خوردن آووکادوی تازه مزیت‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

منبع: مزایای آووکادو

  • ۹۷/۰۵/۱۸
  • مصطفی کسعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی